det helt sjuka idealet

jag förstår inte varför det ska vara bra att eftersträva ett helt sjukt ideal?

som lärare märker jag hur mina elever påverkas av allt som skrivs i media, reklam för utseende, olika program som visar jättetunna tjejer som hela tiden får höra att det är något fel på hur de ser ut..

det är väl snarare modevärldens ideal det är fel på?! låt våra tonårstjejer se ut som de vill!
läste för en stund sedan en artikel om en svensk tjej som har chansen att vinna en modelltävling i england.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=754723

problemet som jag ser det är att hon skapar ett behov hos andra tjejer som kanske har dålig självkänsla att se ut så och som den här tjejen ser ut,  är inte normalt! hon är 179 cm lång och väger 51 kg. det krävs inte så många hjärnceller för att förstå att hon är väldigt underviktig och att hon skulle må bra av att gå upp  några kg i vikt!

vart är vi på väg? när slutade de "normala" idealen att vara bra? varför måste det vara så extremt åt alla håll? var stolta över hur ni ser ut, älska er själva för dem ni är! med det kommer man mycket längre än att svälta sig halvt till döds för ett ideal skull. man blir inte lyckligare för att man är supersmal, snarare blir det ett problem då man hela tiden måste tänka på vad man äter och när för att hålla sin vikt.

*suck*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0