"titta, en röd stjärt flyger förbi fönstret"


jag tycker att det är väldigt roligt att läsa andra bloggar, läsa vad ni har för er runt om i sverige.

men...

svensklärare som jag är hittar jag naturligvis en massa särskrivningar! jag är ingen stor idol av särskrivningar. en mening kan bli så otroligt fel om man inte sätter ihop de ord som ska sitta ihop.

jag har gått igenom det här med mina elever och de inser det roliga i det när de ser det skrivet framför sig.

till exempel som min rubrik. "titta en röd stjärt flyger förbi fönstret" det är ju naturligtvis inte en röd stjärt som flyger förbi fönstret utan en rödstjärt.. en fågel alltså =) men det blir ganska kul när man skriver fel.

som inom sjukvården till exempel. skulle du kunna tänka dig att bli undersökt av en brun hårig sjuk sköterska? inte jag i alla fall, jag vill gärna ha en frisk sköterska! däremot en brunhårig sjuksköterska har jag inget emot!

jag säger inte att jag är bäst i världen på att undvika särskrivningar, även solen har sina fläckar.. men man kan ju försöka låta bli, så slipper det bli missförstånd!

hejsvejs i lingonskogen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0