bokrecensioner



när jag är ledig så passar jag på att läsa. har valt att läsa en ungdomsbok också, för att se om det är något att rekomendera till mina högstadieelever.

skyddad identitet av robert swindells

handlar om glen vars äldre bror gav har mördat fem kvinnor och nu sitter i fängelse på livstid. familjen klarar inte av att bo kvar utan flyttar och får en ny identitet. glen har svårt att finna sig tillrätta i sin nya skola, med sitt nya namn och bär också en oro över att han kanske har det där mörkret inom sig som hans bror har.

boken är bra, den är lättläst och passar ungdomar som går på högstadiet. jag gillar språket i boken, det är lätt och författaren fångar i alla fall mig.

-------------------------------------------------------------------

bara ett liv av sara blaedel

ett kvinnolik hittas och hon har en stor sten bunden kring midjan. den lokala polisen bestämmer sig snabbt för att tillkalla mordkommissionen. flickan som är i tonåren visar sig ha jordansk bakgrund och genast kommer tankarna på att det är ett hedersrelaterat mord. familjen blir anklagad och i det annars så fredliga samhället blir människor misstänksamma och fientliga. så sker det ytterligare ett mord och mordkommissionen har svårt att hitta länken mellan de två dödsfallen.

jag har läst en bok tidigare av sara blaedel som jag gillade väldigt mycket. sara skriver bra, men den förra boken "kalla mig prinsessa" var bättre än den här. jag vet inte riktigt varför, men jag fastnar inte lika mycket för hennes nya bok. den är värd att läsa men då ska man också läsa den förra tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0