det här med skolan

såg ett avsnitt av dr phill i morse när jag hade vaknat. det handlade om föräldrar som inte har sina barn i skolan. en familj var väldigt extrem och tyckte att barnen skulle lära sig när de ville lära sig, dvs det fanns inget som heter struktur, regler, mat-, sovtider osv hemma hos dem.

barnen åt när de var hungriga, åt godis när de ville, sov när de var trötta, tittade på tv när de kände för det. jag blev lite konfunderad och funderade på hur de här barnen ska klara sig i det "vanliga" livet när de kommer upp och blir tonåringar, vuxna. inte har ett betyg som de kan söka på, inte har något som de kan visa sina blivande arbetsgivare. hur har föräldrarna tänkt där?

att vara förälder och lära sina barn rätt, fel och att det finns strukturer i samhället tycker i alla fall jag är viktigt. vi har skolan för att de ska lära sig samspel med andra människor, lära sig nya saker och ta sig vidare i livet och bli bra människor. nu ska jag inte säga att all skolmiljö är bra miljö, så är det inte. men jag tycker ändå att barn ska gå i skolan. jag är glad att jag inte bor i usa och får se detta.

väldigt glad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0