danmark och språktest

lyssnade på radion i morse och en av deras inslag handlade om danmark och vad man måste göra för att bli dansk medborgare. från första juli måste invandrare som vill bli danska medborgare skriva under ett papper där de lovar trohet och lojalitet med danmark. de måste göra ett språktest, ett test om danmarks kultur och historia och så var det något mer. det som var mest roligt var dock att testet om danmarks kultur och historia inte klarades redan infödda danskar.

jag vet inte vad jag ska säga om deras beslut. det är ju taget i samarbete med det främlingsfientliga dansk folkparti. i sverige har ju folkpartiet och lars lejonborg pratat om språktest. en fråga som säkert kommer att dyka upp nu under den här mandatperioden som de blåa har.

jag kan hålla med om att om man kommer till sverige så bör man lära sig svenska så fort som attan. om inte för att kunna göra sig förstådd och slippa missförstånd med bland annat svenska myndigheter och så vidare. men är ett språktest och andra test nyckeln till det? som en dansk sa i en intervju i radion i morse att han kände sig inte mer dansk för att han kunde svara på frågorna. han hade bott där länge och ville bli dansk medborgare på grund av sina barn.

frågan är om man blir en bättre medborgare om man behöver skriva de här testen? jag vet inte, hela idén känns märklig och konstruerad för att göra det svårare att få medborgarskap. vilket det säkert ska göra också. dansk folkparti är ju som sagt främlingsfientligt och vill väl ha så lite nya danska medborgare som möjligt.

jag hoppas att vi slipper detta trams här. satsa på svenska för invandrare så att våra "nya" svenskar får en bra start med sitt nya språk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0