kanske borde jag tycka till om betygen

den blåa regeringen har kommit på att vi ska ha fler betygssteg än dagens tre. jag som arbetar i skolan, men inte röstade på den blåa alliansen kan faktiskt hålla med dem den här gången. betygen bör vara i fler steg än tre. däremot är jag inte riktigt säker på att jag gillar utformningen, dvs att de ska vara från a till e och f plus fx. jag tycker att man istället ska bygga på dagens bokstavsbetyg med plus och minus efter.

idag kan en elev som har g, ha ett ganska svagt g eller ett väldigt starkt g. det görs ingen skillnad på om du har svagt eller starkt och det reagerar jag emot. jag har elever som ligger nära ett vg, men som inte riktigt når dit än och så har jag elever som når g med nöd och näppe. där skulle jag vilja göra en skillnad genom att sätta dit ett plus eller minus efter betyget. det för att det ska synas att det inte bara är ett godkänt.

jag vet inte om det nya förslaget gör det mer synligt, jag tror att det kan bli krångligt. dessutom hoppas jag på att alliansen gör en bred uppgörelse om detta med alla partier. det för att slippa se det rivas upp igen om den röd-gröna röran får makten efter nästa val igen. vi lärare måste få arbetsro och vi vill inte oroas för att de nya betygsstegen ändras igen efter valet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0