"om jag hade pengar.."

jag pluggade i fem och ett halvt år för att bli det jag blev, grundskollärare i so och svenska. jag tycker att vi lärare gör ett väldigt bra jobb, att vi är viktiga i samhället. för det är ju så att alla vill ha sina barn i en bra skola, alla vill att deras barn ska ha en bra lärare. varför får vi inte betalt för det då?

mitt jobb är det bästa, jag stormtrivs, älskar mitt yrke.. förutom en sak!

lönen!

lönen för många lärare är alldeles för låg, med tanke på att vi faktiskt många av oss har höga studieskulder dessutom.

jag kan ta ett exempel. min sambo, kärleken, arbetar med datorer. han är civilingenjör, sitter hela dagarna och programmerar program för något jag inte förstår. han har nästan 20 000 mer i månaden än vad jag har.

visserligen får han betala mer i skatt, men efter skatt har han drygt 10 000 mer i månaden än jag

för att arbeta med databurkar!!


jag som arbetar med människor, fostrar våra elever till mogna samhällsmedborgare, får inte den lön jag förtjänar.
det jag funderar på är hur länge det ska pågå så här?

det som gör mig mest förbannad är då när tex byggnadsarbetarna strejkar för att få mer lön och bättre förmåner. som jag förstår det är det inte en byggnadsarbetare som tjänar under 25 000 kronor. och de har oftast inga studieskulder.. jag har inte 25 000 i månaden kan jag säga. ligger några tusenlappar under det.

det stör mig och det gör mig arg och sur.
varför ska det inte räknas att man har studerat, gjort något bra, gör något bra, är viktig för samhällets utveckling?

ge mig mina pengar! jag vill ha dem!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0