sorg i molkom

två män, 31 och 32 år gamla dog när de blev påkörda av en ung kille på valborgsmässoafton. den unga killen smet från platsen men har nu anhållits och erkänt.Han misstänks  nu för grov vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och smitning.

bilen höll högre hastighet än vad som vad tillåtet och tydligen såg de inte de två cyklisterna. jag funderar på om han smet från platsen för att han hade druckit alkohol eller om han bara blev rädd för det som hände? eller något av båda delarna? jag hoppas att man får fram sanningen, om inte annat för de två män som dog helt i onödan.

att smita från platsen är nog något av det lägsta man kan göra, att inte våga ta sitt ansvar. jag tror säkert att den unga killen som nu har erkänt är ledsen, ångerfull och mår väldigt dåligt. men det ursäktar inte att han smet. han berövade två män deras liv, ett liv de var mitt uppe i. det ursäktar inte heller  hans mor som nu också anhållits som misstänkt av skyddande av brottsling. en mor vill skydda sina barn, det vill alla föräldrar. men någonstans måste man väl dra gränsen? att skydda sina barn från allt är att göra sina barn en björntjänst, det leder bara till att barnen inte fixar konsekvenser alls.

jag hoppas också att han inte var rattonykter när han satt i sin bil och körde. att köra när man är onykter är något av det värsta jag vet. det blir sådana konsekvenser av det hela.

under en period i mitt liv arbetade jag med förebyggande arbete kring det här med att inte dricka alkohol i samband med bilkörning. jag var ute bland gymnasieelever och pratade om konsekvenser och vad som faktiskt kan hända. en mycket givande period i mitt liv, var nog någonstans där jag faktiskt bestämde mig för att bli lärare.

men det finns en del skrämmande siffror när det gäller rattonykterhet, ca 15 000 förare sätter sig onyktra i sina bilar varje dag.  det viktigaste att tänka på om någon vän tänker sätta sig i en bil och har druckit alkohol är att försöka övertala honom/henne att låta bli. eller att ta bilnycklarna.

läs artikeln om olyckan här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0