bokmalen har dykt upp

under dessa få påskdagar har jag lyckats läsa ut tre böcker. jag har varit som uppslukad av dem och inte kunnat släppa dem från mig. väldigt skönt att kunna ligga kvar i sängen på morgonen när jag har vaknat och bara läsa. läsa och lyssna på kärlekens lugna andetag brevid mig. det är lycka!

böckerna jag läst är

"hur kär får man bli?" av katarina von bredow

en ungdomsbok som jag lånat från jobbets skolbibliotek. handlar om katrin som precis börjat nian. i samma klass går hennes bästa vän frida och den nya killen adam. katrin ställs inför ett omöjligt val, valet mellan sin bästa vän och kärleken. men den handlar också om hennes saknad efter sin mamma som stack när hon var liten och viljan att bli lite mer vuxen.

en bra bok som passar ungdomar bäst skulle jag tro. men som svensklärare är det bäst att hänga med i vad mina elever läser för något

"sekten -  en sann historia" av peter pohl

en olyckshändelse med ett glas som faller i golvet förändrar ett helt liv för en familj. en liten flicka som får glassplitter i ögat. ett öga som inte läker och som behandlas fel av läkare. en familj som söker sig till en healer för att försöka få henne frisk och som fastnar i en sekt där ondskan ska drivas ut. man får följa med familjen genom åren och hur de förändras och dras längre och längre in i sektens klor. när en i familjen sedan vill dra sig ur börjar bråken och tvister kring barnen.

mycket bra bok! är man som jag religionslärare, eller bara intresserad av religion i största allmänhet är det spännade att läsa denna. att försöka förstå hur man kan bli så indragen i något som verkar så fel för alla utomstående. man blir arg när man läser den här boken. arg, ledsen och upprörd.

"smuts" av katarina wennstam

Jonas wahl är advokat, framgångsrik sådan. han får ett erbjudande om att kommentera en traffickingrättegång i tv och hans karriär tar fart. han har en vacker fru och två barn. livet verkar på ytan vara väldigt bra och i princip perfekt. men under ytan är det inte lika perfekt. rebecca, hans fru har en obehaglig känsla av att allt inte står rätt till.

den här boken är svår att släppa. den handlar om män som inte kan vara trogna utan söker sig till prostituerade av olika anledningar. det är en spänningsroman och ett starkt familjedrama. som det står bak på boken:
"det är en skarp skildring av en värld där mäns rätt till kvinnors kroppar står över allt annat och där domstolarna väljer att titta åt ett annat håll".

image336

vill man ha något att läsa så tycker jag definitivt att någon av dessa böcker är värd en lässtund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0